Pressmeddelande 23.6.2021: Raseborg Trail Runners utvecklar nya rutter och stignätverket i Västerby

Föreningen Raseborg Trail Runners, som i augusti ordnar stiglöpningstävlingen Western Village Trail Run, håller som bäst på och utvidgar och förbättrar nätverket med stigar i Västerby friluftsområde.

Då föreningen i vintras ansökte om bidrag från Pomoväst rf för arrangemangen av tävlingen, ansökte man samtidigt om understöd till att förbättra leder och nya spångrutter på området. Det arbetet förverkligar föreningen också nu i juni månad, efter att markägaren Raseborg stad behandlat och godkänt projektet. Nya spångrutter byggs nu med volontärarbete på sydvästra sidan om Västerby storträsk, och vissa broar har även byggts på andra håll på området, som t.ex över en bäck vid det aktivt använda Lillträsket. I norra delen av friluftsområdet, vid Ekenäs Port, har man även dragit upp helt nya stigar. Dessa är för tillfället märkta med gula band i skogen men kommer under juli månad att märkas med nya djurskyltar, som samtidigt är märkningarna för tävlingsrutterna i tävlingen Western Village Trail Run. Djurskyltarna kommer att bli bestående, och finns alltså även kvar efter tävlingen. Nya infoskyltar om hur rutterna löper kommer också placeras ut. Rutternas symboler är haren, räven, korpen och vitsvanshjorten.

“Vi är så glada över att även kunna bidra med nya bestående rutter till Västerby, som kan användas av alla lokala och besökare när rutterna blivit färdiga och önskar också att så många som möjligt skulle testa dem redan i sommar” uppmanar Jonna Öblom, Raseborg Trail Runners viceordförande och tävlingsledare för Western Village Trail Run.

Om man vill kolla in hur stigarna går och gå eller springa dem hittar man kartor över rutterna på föreningens webbplats https://raseborgtrailrunners.idrott.fi/

Stiglöpningstävlingen Western Village Trail Run ordnas för den första gången den 21.8.2021. Deltagarna kan välja mellan etapperna 5km, 10km, 25km, 50 km och 700m FunRun loppet för barn och barnasinnade. Man kan ännu anmäla sig med till tävlingen för det förmånligare Early Bird priset under juni månad på westernvillagetrailrun.fi.

Mer information:

raseborgtrailrunners@gmail.com