Pressmeddelande 27.1.2021

Västnyland får ett nytt löpevenemang i år  – anmälningen öppnar den 1.2.2021

Den nyligen grundade föreningen Raseborg Trail Runners rf står bakom arrangemangen för löpevenemanget Western Village Trail Run, som ordnas för första gången i år. Tävlingen går av stapeln lördagen den 21 augusti i Västerby rekreationsområde, invid Ekenäs i Raseborg. Så som namnet tyder handlar det om ett stiglöpningsevenemang, där löprutterna går längs grusvägar eller stigar i naturen.

“Vi vill erbjuda hela familjen ett spännande evenemang, där både deltagarna och anhängarna kan njuta av tävlingsatmosfären och områdets underbara natur hela dagen.” säger Ville Vuorelma, grundande medlem och föreningens ordförande

Tävlingen är ämnad för alla i familjen, både motionärer och aktiva löpare.  Därför erbjuds flera olika distanser som löparna kan välja mellan; distanserna är 5km, 10km, 25km eller 50km, som består av två rundor av 25 km rutten. Familjens minsta och andra barnasinnade kan även välja den 700 m långa FunRun rutten. Rutternas har namngetts enligt olika lokala djur som den 10 km långa Rävens rutt.

Föreningen strävar till att ordna evenemanget enligt hållbarhetsprinciper, för att bl.a. minimera koldioxidutsläppen. Organisatörerna vill även lyfta fram Västerby friluftsområde fina möjligheter för uteliv och naturupplevelser.  Anmälan till loppet öppnar den första februari på tävlingens webbplats westernvillagetrailrun.fi. Deltagaravgiften ökar trappstegsvis och är som förmånligast de två första månaderna efter att anmälningstiden börjat. De första 50 anmälda får en gratis Western Village Trail Run tävlingsbuff.

Mårten Boström, grundande medlem och styrelsemedlem konstaterar “Det gör gott för både knopp och kropp att tillbringa tid ute i naturen och traillöpning är ett väldigt naturligt sätt att vidga sina vyer. Har tillbringat många somrar i Raseborg och löpt omkring i Västerbys skogar. Det ska bli intressant att få visa upp de fina stigarna för många fler via Western Village Trail Run!”

Föreningen Raseborg Trail Runners grundades för att möjliggöra arrangerandet av tävlingen och för att föra samman stiglöpare i hela regionen. Föreningen bjuder in nya medlemmar till verksamheten – man kan bli medlem via föreningens webbplats. Förutom den årligen återkommande tävlingen ordnar föreningen månadens tur, där medlemmarna delar med sig av sina egna favoritrutter i västnyland, resor till olika löpevenemang och i framtiden även andra evenemang relaterade till uthållighetsgrenar ute i naturen. Föreningen grundades av Ville Vuorelma, Jonna Öblom, Daniel Forsell, Kathrin Knaapinen, Mårten Boström och förutom dessa sitter Jan Täppinen i föreningens styrelse.

“Västnyland erbjuder utmärkta möjligheter att springa ute i naturen. Ett gemensamt forum för dem som vill upptäcka eller presentera sina lokala stigar i regionen gör det hela mer intressant. Jag hoppas på att få se många nya ansikten på våra månadsturer, välkomna med!” Daniel Forsell, grundande medlem och sekreterare.

Mer information raseborgtrailrunners@gmail.com

Kategorier: